Oude wijn in nieuwe zakken
12 januari 2015
Een marketingbudget is zóóó 2015!
12 januari 2015

De zin en onzin van zoekmachines

Recent onderzoek van  het Amerikaanse NBER toont aan dat het effect van Google Adwords gering is. Aan de hand van een grootschalig onderzoek wordt aangetoond dat Ebay weinig profijt heeft van gekochte clicks via Adwords. Geldt dat nu ook voor andere bedrijven of levert zoekmachinemarketing voor MKB-ondernemingen wel resultaten?

De uitslag van het onderzoek sluit aan bij onze observatie dat bedrijven vaak teveel geld uitgeven aan adwords. Het lijkt zo’n  eenvoudige manier om klanten te werven, maar als u er een éénmalige verkoop uit haalt is de conversie van die klant vaak veel te laag. Het is anders als u op zoek bent naar nieuwe klanten waarmee u een langere relatie wilt aanknopen. Daar zou een contact via Google het begin van een mooie relatie kunnen zijn.

Dat contact hoeft niet perse via adwords te lopen. Via slimme ZoekMachineMarketing vindt u uw doelgroep ook in de organische resultaten. Je moet dan wel specifiek zijn en geen zoektermen gebruiken die te algemeen zijn. Zo maakt u van suspects prospects.

Voor kleinere organisaties  heeft het inzetten van adwords, in combinatie met een vindstrategie dus wèl nut. U bent immers niet zo bekend als Ebay dat klanten met een manifeste behoefte direct bij uitkomen. Wie niche-producten levert kan er profijt van hebben. Het is zaak om er slim mee om te gaan en uw marketingeuro verstandig in te zetten.

Internetmarketing kan organisaties helpen om nieuwe doelgroepen aan te boren en bestaande borgen. Toch werkt het voor u ook alleen maar als u er een onderdeel van uw totale verkoopstrategie van maakt. Daarmee is digitale marketing weer gewone marketing.

U kunt het complete onderzoek van  Blake, Nosko en Tadelis verkrijgen via http://www.nber.org/papers/w20171

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *