Verandering als doel?
12 januari 2015
Een blog is een blog, is een…
12 januari 2015

Niets nieuws

Marketing blijft een uitdagend vak. Zeker in weekenden waarin de media bol staan van afgekloven activiteiten die in een nieuw, flinterdun, jasje niet onderdoen voor promotieactiviteiten uit 1925. The Voice of Holland en Popstars wisten miljoenen Nederlanders te boeien en toonden pijnlijk aan dat de ontwikkeling van onze hersenen ver achterloopt bij de mogelijkheden van onze samenleving. Talentenjachten zijn al zo oud als de mensheid. In de Griekse oudheid zochten producenten al op deze wijze naar toneeltalent en in 1955 stonden mijn vader en Toontje Eikelenboom naast elkaar op een Haags podium hun accordeontalenten te ontwikkelen.

Een kwestie van schaal

De rest is geschiedenis: mijn vader hing zijn trekzak aan de wilgen en Toon ging door om later wereldberoemd in heel Nederland te worden als Tonny Eijk. Het enige wat verandert is de schaal waarop het gebeurt. Een talentenjacht blijft een aangelegenheid voor een dorpshuis, dat door het bereik van televisie een dorpshuis met 3 miljoen bezoekers wordt. De kandidaten zijn net zo zenuwachtig; de producenten net zo graaierig en het publiek verlaat zich niet op diepzinnige beschouwingen. Het drukt je weer eens met je neus op de feiten: Twitter is een kroeg of koffiehuis (Afhankelijk van het tijdstip waarop je binnenkomt), Televisie is de voorstelling van de lokale toneelvereniging.

Zaklopen en koekhappen

Marktplaats de weekmarkt naast de kerk, Linked In is een rolodex en Facebook een wereldwijd toegankelijk prikbord. Hoe dichter je als marketeer bij de primitieve behoeftes van de doelgroep blijft; hoe groter de doelgroep. Voor een succesvolle campagne mag je dus gebruik maken van alle elementen waar je van vind dat ze niet zouden moeten werken. Laat mensen uitglijden over bananenschillen, zorg voor een stevige dosis roddel en achterklap, als het uitkomt het nodige geweld en de breedste doelgroep ligt voor het oprapen. Waarom zou je appelleren aan het gevoel dat er een mooiere toekomst is als je succesvol kunt zijn met wuppies, voetbalplaatjes, talentenjachten en gladiatorengevechten?

Trek je eigen grens

Het stelt de moderne marketeer voor principiele vragen: Trek je iemands broek naar beneden en laat je hem ten overstaan van een miljoenenpubliek swaffelend de omzet binnenbrengen? Of leg je je campagne langs je eigen morele maatstaf? Massamarketing met twee tieten in een T-shirt of de integriteit van het individu pitchen? Misschien moet je wel besluiten dat er doelgroepen zijn waar je niet voor kunt werken, omdat je er geen raakvlak mee hebt. Aan de andere kant zit het in je professionaliteit om alles beet te pakken. Lekker vak: Het gaat er niet alleen om of de opdrachtgever er naakt goed uitziet, je moet het zelf ook doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *