Nieuwsbrieven? Ja, maar dan wel goed.
12 januari 2015
De zin en onzin van zoekmachines
12 januari 2015

Oude wijn in nieuwe zakken

De belangrijkste mens in het leven van een onderneming is de eindgebruiker. Wat u ook produceert, welke dienst u ook verricht aan het einde van de bedrijfskolom staat altijd één van de zeven miljard aardbewoners die er iets aan moet hebben.

De afstand tot die afnemers wordt steeds kleiner. Waar uw product vroeger via een agent naar een importeur naar een distributeur naar een retailer bij de eindgebruiker terecht kwam komt de eindgebruiker steeds vaker rechtstreeks bij u terecht. Er zijn tal van branches waar de bedrijfskolom op deze manier in elkaar wordt gedrukt. Vraag u maar eens af wat de toegevoegde waarde van een autodealer nog is, of van uw drukwerkmakelaar. De afgelopen 20 jaar is de rol van de wijnimporteur bijna compleet uitgespeeld.

Door deze ontwikkeling hebben twee partijen voordeel; de gebruiker en de partij die toegang tot de gebruiker heeft. De macht van bijvoorbeeld supermarkten is in het retailkanaal bijzonder groot. De overname van Bol.com door Ahold is zo’n voorbeeld waar een speler met een belangrijke positie zich versterkt en de kracht van zijn klantenbestand (Albert Heijn heeft 35% marktaandeel) koppelt aan een nieuwe technologie. Door deze koppeling van klantkennis, logistiek en een paar honderd fysieke winkels ontstaat een krachtige speler op de consumentenmarkt.

Het daagt producenten uit om nieuwe wegen te bewandelen. Immers, de absolute afhankelijkheid van de grote retailers is op termijn voor uw bedrijfsvoering ongezond. Er wordt wel al veel gekocht via Internet, maar het overgrote gedeelte van de consumentenbesteding gaat via de lokale retailers. Bij diensten zien we de verschuiving naar rechtstreeks contact met de aanbieder, met weinig ruimte voor tussenkomst van intermediairs, veel sneller optreden. Makelaars, hypotheekadviseurs, verzekeringsagenten zullen in het straatbeeld net zo zeldzaam worden als de lantaarnopsteker al is.

De verkorting van de afstand tussen producent en gebruiker schept ook kansen. U kunt zaken doen op plaatsen waar u vroeger niet kwam. Nederland is een exportland en het wordt voor ons steeds makkelijker om nieuwe markten aan te boren. Dat verlengt nog eens de lifecycle van uw product! Zo kwam een internetbedrijf er achter dat Nieuw Zeeland op dat gebied zo’n 10 jaar achter Nederland aanloopt en vond het een nieuwe markt voor diensten die hier al als ouderwets worden beschouwd.

Het vraagt ondernemers om goed na te denken over hun propositie. Want uw bedrijf overleeft alleen als u de optimale prijs-kwaliteitverhouding neerzet, waar ook ter wereld. Uw bedrijf overleeft als u in staat bent voor de beste prijs een supermarktslobbertje te verhandelen, òf als u de mooiste chateau’s aan de man kunt brengen. Het vraagt om een nog scherpere focus op uw product en goed onderzoek naar nieuwe markten. Want als uw product niet meer voldoet voor uw huidige klantenkring, waarom dan geen klanten elders op de wereld zoeken? De voordelen van moderne communicatiemiddelen zijn er niet alleen voor consumenten, maar ook voor u!

De economische crisis en het veranderende consumentengedrag vragen om een houding die verder gaat dan dan dat het vroeger ook wel weer goed kwam na de crisis. Dat is pas echt oude wijn in nieuwe zakken stoppen en daar komen we in de 21e eeuw niet meer mee weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *