Mensen zijn niet rationeel
12 januari 2015
Niets nieuws
12 januari 2015

Verandering als doel?

Organisaties leren. Wat nu een trend is is over een paar jaar weer niet leuk en wat over een paar jaar leuk is daarna niet meer, enzovoorts, enzovoorts. De meeste van deze processen hebben een cyclisch verloop. Als de organisatie net klaar is met de omslag naar “zoveel mogelijk outsourcen en concentreren op onze focus” zal het volgende managementteam een overnamebeleid inzetten om zoveel mogelijk zaken weer in eigen huis te hebben.
Dat ziet er op een afstandje enigszins potsierlijk uit. Toch dient deze slingerbeweging een een hoger doel dan u denkt. Want als uw organisatie niet leert blijft u hangen in de pionierfase.

De slingerbeweging

Organisaties hebben dus baat bij beweging. Waar deze beweging naar toe gaat is van ondergeschikt belang, zolang de hoofdlijnen zichtbaar blijven. In het standaardwerk “The fifth discipline” geeft Peter Senge al aan dat een groeiende organisatie niet kan blijven groeien langs de lijnen waarmee het succes is ingezet en zet hij de lerende organisatie neer. Een lerende organisatie slingert, maar houdt koers. De beweging wordt door het management geinitieerd en de deelnemers gestimuleerd. Hierdoor ontstaat een geleide ontwikkeling, die voorkomt dat oude recepten worden gebruikt om nieuwe kwalen te genezen. Borgen is dus een belangrijke managementactiviteit.

De DS Bank

Wat gebeurt er als uw organisatie niet leert, maar wel groeit? Het meest opvallende voorbeeld van de afgelopen decennia in Nederland is het imperium van Dirk Scheringa. De analyses die er nu van naar buiten komen geven een redelijk compleet overzicht van alle uitdagingen waar een snelgroeiende organisatie voor staat. (En dan is er nog dat boek, waar alles in staat, maar waar Dirk nog niet over wil praten.) Door 30 (!) jaar in de pionierfase te blijven bouwde DSB de problemen waaraan het later ten onder zou gaan zelf in. De organisatie leerde niet en het lerend vermogen van de leider was onvoldoende om de ontwikkelingen die hij zelf had geinitieerd te volgen.

De lerende organisatie

Wat levert deze korte analyse u als manager of ondernemer op? Ten eerste dat u de controle moet houden over alle beweging in uw organisatie. Ten tweede dat u uw mensen moet laten leren, en accepteren dat ze in dat leerproces u voorbijstreven.
Uw uiteindelijke doel is om uw plek in de voorhoede over te laten aan uw beste mensen en zelf achter de linies de strategie te bepalen. Als u zichzelf voor dat laatste niet capabel acht; sta uw plaats af aan een ander en begin opnieuw. Doortrekken in de voorhoede maakt u misschien voorzitter van een voetbalclub, maar leidt niet tot een duurzame organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *