And the Oscar goes to………
5 september 2015
Meer resultaat door business events
1 oktober 2015

Content is king

Ieder bedrijf heeft een website. Goed besluit als u ervoor kiest hierin te investeren! Een website is inmiddels meer dan een online visitekaartje en wordt breed ingezet als marketingcommunicatiemiddel. Toch wordt door veel bedrijven de website nauwelijks benut en wordt de investering gewoon afgeschreven zonder dat het daadwerkelijk zwart op wit iets oplevert. De website biedt allerlei mogelijkheden uw doelgroep te triggeren en uw prospects in kaart te brengen. Denk aan interactie, vergaren van data, op een doelgroep afgestemde communicatie, allerlei manieren om leads te genereren en een raakvlak te creëren met uw doelgroep. Eén van de meest bekende voor u is wellicht de nieuwsbrief. In een b2c omgeving een beetje achterhaald, maar in de b2b nog steeds ontzettend nuttig.

Wat staat er dan zoal in een nieuwsbrief? De laatste ontwikkelingen van het bedrijf, bezochte events, introductie van nieuw personeel. Heel interessant allemaal, maar wat is daarvan de waarde voor uw doelgroep? Juist, niet erg veel. Het is dan ook doodnormaal dat er na iedere nieuwsbrief een x aantal afmeldingen volgen. Allemaal e-mailadressen, en dus prospects, die u niet meer mag benaderen met deze tool. Zonde!

Anno 2015 is het genereren van data enorm belangrijk. De tijd waarin uw verkoper bij uw klant de deur platloopt is voorbij. 99% van de klanten oriënteert zich eerst op internet of bij relaties, om zo informatie in te winnen wat die verkoper uw klant anders op een veel te mooie manier wil vertellen.

Het is dus belangrijk om iedereen die op welke manier dan ook met uw organisatie in aanraking komt te prikkelen data achter te laten. Het moet voor hen interessant genoeg zijn een e-mailaders achter te laten. Hier zijn verschillende tools voor beschikbaar. In ruil voor kennis, een kleine gift, kans op een workshop is de doelgroep best bereid om u wat gegevens te verstrekken. Actuele gegevens. Op deze wijze kunt u met de verzamelde data als input voor de nieuwsbrief uw doelgroep faciliteren in dit oriëntatietraject. U kunt hen vertellen wat uw diensten hen opleveren, en sturen op uw onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde voor de organisatie. Maar let op, de nieuwsbrief dient al van toegevoegde waarde te zijn. Zijn uw diensten op dit moment misschien niet interessant dan schrijft uw prospect zich uit. De lezer dient geïnteresseerd te blijven in uw nieuwsbrieven voor het geval dat zij uw dienst over een jaar of 2 wellicht nodig hebben.

Uw website is de meest effectieve tool in een b2b omgeving om deze data te verzamelen. Daarnaast is er een manier om zelfs de oriëntatiefase van uw doelgroep enigszins in kaart te brengen. Bijna iedere website beschikt over Google Analytics. Maar wat zeggen zij u precies? Aantal bezoekers op welke pagina’s, piekuren etc. Stel dat u in staat bent te zien wie uw website bezoekt, welke pagina’s en op welke tijdstippen zij dit doen? Juist, u heeft voorkennis van de behoefte van een prospect, én u beschikt over de data deze gepast te kunnen benaderen. De oriëntatiefase van uw doelgroep is voor u bekend, en op dit moment kunt u uw verkoper effectief laten schakelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *