Teamuitjes: Leuker kunnen we het wel maken…
24 november 2015
Waardepropositie, wat is het en waarom is het belangrijk?
2 december 2015

3 trends binnen de hedendaagse b2b marketingcommunicatie

Gerichte (micro)marketingcommunicatie; het is tijd dat je je klanten écht leert kennen

Marketing verandert, voornamelijk b2b MarCom. maakt de laatste jaren enorme ontwikkelingen door. De tijd van een ‘one size fits all’ strategie laten we achter ons. Wat was het toch fijn om met die éne strategie een enorme doelgroep aan te spreken. Hieruit konden we vervolgens eenvoudig die kleine groep potentiele winstgevende klanten pikken om de boel winstgevend te houden.

Hoe specifieker de benadering, hoe groter het succes. Uw doelgroep bestaat ongetwijfeld uit meerdere segmenten die een gemeenschappelijke behoefte heeft: uw dienstverlening/product. Naast het feit dat we meer vanuit de branding moeten acquireren (trend #3) lopen de overige behoeftes van uw doelgroep segmenten vaak uiteen. Een boekenwinkel is heel anders dan een juwelier, wel hebben ze allebei een accountant nodig. U begrijpt het principe.

Vaak wordt deze marketingmethode (micromarketing) ontlopen door de extra manuren die hierin zitten of simpelweg door het enge onbekende. Er komt immers meer maatwerk aan de pas. Dit wil niet perse zeggen dat u ook meer tijd aan marketing hoeft te besteden. De beschikbare uren dienen te worden opgedeeld. Uw klant voelt zich meer aangetrokken door de gerichte benadering en u geeft hen het gevoel ze compleet te begrijpen. Doordat uw verkoper(s) uw klanten vooraf al beter kennen kunnen zij specifieker ingaan op de uiteenlopende behoeften en behalen ze hogere conversies.

Hoe pak ik dit aan?

– Definieer uw microsegmenten en breng de behoeften in kaart
– Maak meerdere landingspagina’s (voor meerdere microsegmenten)
– Ontwikkel nieuwsbrieven voor uw verschillende microsegmenten
– Blog gericht naar één microsegment

Mobile marketing

U heeft het vast al vaak gehoord, in april heeft Google dé mobiele upgrade doorgevoerd. Dit betekent dat het beschikken over een mobiele responsive website belangrijker is dan ooit tevoren. Ter verduidelijking; mobiel responsive betekent dat de website converteert naar de beeldschermen van verschillende mobile devices als smartphones en tablets (tekst goed leesbaar, gebruiksvriendelijke navigatie). Is uw website dit niet? Dan lijdt allereerst uw vindbaarheid hier enorm onder. Uw score op het gebied van de vindbaarheid wordt namelijk gehalveerd ten opzichte van uw concurrenten die wél een mobiele responsive website hebben. Naast dat dit de vindbaarheid beïnvloed is een gebruiksonvriendelijke website één van de meest voorkomende redenen om naar een andere aanbieder van uw product/dienst te zoeken. Gezien het feit dat meer dan 50% van het dataverkeer mobiel is toch wel de moeite waard dit aandachtig te verzorgen.

Daarnaast kan het ook uw imago enigszins aantasten. Niemand die zich positioneert als een oude stoffige organisatie die graag achterblijft in de markt. Men wil vooruit. Een website die niet responsive is laat dit niet zien en kan een smet op uw imago creëren.

Ook biedt mobile marketing veel kansen als het gaat om advertising. Ongeveer 80% van alle advertentiekosten worden gemaakt op online advertenties op desktopversies van de website, terwijl er al meer dataverkeer plaatsvind via mobiele devices. U kunt dus in verhouding redelijk goedkoop adverteren in bepaalde apps of mobiele platforms waar uw doelgroep veelvuldig rondneust. U kunt natuurlijk ook zélf een app laten bouwen om in te spelen op deze verandering in de markt. Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van de aard van uw bedrijf.

Kwalitatieve content

U kent vast die standaard nieuwsbrieven; een jubileum, een nieuwe directeur en niet te vergeten, de 5% korting die u krijgt bij het gebruiken van de kortingscode. Als we heel eerlijk zijn, die verdwijnen allemaal de digitale prullenmand in. Het interesseert u namelijk niets, behalve als het het bedrijf van familie of een kennis is. Wat u wel interesseert zijn de laatste trends en ontwikkelingen in de markt. Met deze kennis investeert u namelijk in uw eigen bedrijf. Naarmate er regelmatige nuttige marktinformatie verschijnt krijgt u een prettig gevoel bij het bedrijf wat u voorziet van deze informatie. Toevallig biedt het ook nog eens een dienst of product aan dat u goed kunt gebruiken. Waar gaat u deze dan afnemen? Juist, het prettige, professionele bedrijf dat u voorziet van al die nuttige informatie.

Deze manier van acquireren levert niet direct tastbare resultaten op. Wat u wel ontwikkeld is een groep ‘fans’. En er is niets belangrijker en krachtiger dan positieve mond-tot-mond reclame. Na verloop van tijd kunt u deze fans zelfs inzetten in uw eigen marketingcommunicatie, nadat ze klant zijn geworden natuurlijk.

Conclusie

De tijd waarin klanten zich in groepen kwamen aanmelden is helaas voorbij. Net als de tijd waar u direct rendement zag op alle marketingcommunicatie activiteiten die u in werking stelde. Het gaat nu vooral om zo waardevol mogelijk te zijn voor uw klant, nog voordat zij klant bij u zijn. U ontwikkelt hiermee een community om uw bedrijf heen. Dit resulteert enerzijds in ambassadeurs; zij verspreiden kostbare mond-tot-mond reclame door de waarde die u voor hen gecreëerd heeft. Anderzijds resulteert dit in vereenvoudiging van acquisitie; ze worden door uw waard creatie klaargestoomd om binnenboord gehaald te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *