Nieuwsbrieven, hoe maak je ze waardevol?
29 februari 2016
Waarom is email marketing zo effectief? Hier zijn 5 punten
11 maart 2016

Wat kost een nieuwe klant?

Een relatie heeft een revolutionair softwareproduct. Meestal gaat de implementatie van software volgens een uitgebreid stappenplan. Zo niet bij dit pakket.
Hun USP: ons stappenplan bestaat uit 1 stap. Maar dat is wel de belangrijkste: de eerste.

Ik vind dat geniaal. Zeker omdat het ook gewoon zo is.

Nu bestaat het proces van het werven van nieuwe klanten ook uit 1 stap, contact met ons opnemen. Ja, ik weet het.. Dat is flauw (wel een inkoppertje, toch?) en te gemakkelijk.

Je moet dan wel eerst weten wat een nieuwe klant  je kost. Alles in deze rekensom meenemen hoor. Dus niet alleen de kosten van sales maar ook de kosten van alle andere inspanningen die zijn bedoeld om nieuwe klanten te winnen.
Denk aan de website, LinkedIn, Facebook, beurzen, Twitter noem maar op. De hieruit voortkomende leads moeten worden opgevolgd. Want daar gaat het toch om? Nieuwe klanten! Omzet!

Je zou best wel eens kunnen schrikken van de uitkomst van deze som: wat kost mij nu een nieuwe klant?

Heb je er wel eens aan gedacht het om te draaien? Wat mag een nieuwe klant kosten? En hoeveel wil ik er minimaal?
Als je dat weet dan kan je een proces maken van al die leadgeneratoren. Wil je meer klanten? Dan draai je gewoon even aan de knoppen.

Eigenlijk heb ik het niet over een stappenplan maar over een Hink-stap-sprong. De sprong refereert natuurlijk aan de omzetstijging maar ook aan de kostenreductie die dit proces met zich mee kan brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *