Wat kost een nieuwe klant?
10 maart 2016
Hoe breng ik mijn diensten aan de man?
14 maart 2016

Waarom is email marketing zo effectief? Hier zijn 5 punten

In de afgelopen jaren zijn er vele methodes bij gekomen om je online en offline marketing te doen. Laten we het hebben of 1 van de oude online manieren. Email marketing, naast alle strategieën die bedrijven gebruiken om online te verkopen of om leads te generen (SEO, social media, content, advertenties, adwords, email), waar denk je dat email marketing staat in het gebruik en effectiviteit? Onderaan? of ergens in het midden?

De meeste denken dat email marketing niet meer van de tijd is, en over het algemeen en spam strategie is en tegen het einde van zijn bestaan loopt. En dat nieuwe methodes zoals social media en mobiele marketing hun plaats innemen, waar momenteel een heleboel geld in word gestopt.

Toch ondanks de leeftijd en negatief beeld is email marketing nog steeds 1 van de sterkste ROI (return on investment) kanalen die marketeers gebruiken. Hier onder een grafiek die laat zijn welke methoden effectief zijn vs de moeilijkheid van uitvoeren.

leadgeneratie_statistiek

 

Email marketing eindig? Zoals hier boven is te zien is het 1 van de belangrijkste bronnen om leads te genereren. Alleen is de manier van inzetten en gebruik met de jaren erg veranderd zeker met de opkomst van alle mobiele apparaten. En als je eenmaal een doelgroep hebt en de juiste contactpersonen hebt is email 1 van de beste middelen om die te benaderen.

Waarom is email marketing nog steeds zo effectief na al die jaren?

1. Het is doelgerichter dan de andere opties.

Een up to date email database is gemaakt uit de meest recente en potentiële klanten of doelgroepen die je wil benaderen, mocht het niet een bestaand bestand zijn, zijn er vaak opties om een database te kopen die geselecteerd is op de doelgroep en regio die je vervolgens kan benaderen met een op maat gemaakte email. 1 van onze tools doet precies het bovenstaand neem is een kijkje naar onze SalesMachine. Geen enkel ander kanaal kan zo specifiek potentiële klanten benaderen, en maakt email marketing 1 van de meest inzetbare kanalen om in te investeren.

2. De technologie is vrij ingewikkeld maar de uitvoering niet.

Er zijn vele email tools op de markt die volledig mee zijn ontwikkeld met de tijd, en het gebruik er van is niet moeilijk. Waar bij de andere vaak heel veel tijd in gaat zitten en dagelijks bijgehouden moet worden. Onderschat alleen niet dat hierbij het van groot belang is dat er een juiste doelgroep bekend is en dat de contactpersonen juist geselecteerd zijn en of verzameld zijn. En belangrijker nog de opvolging na dat een mailing is gedaan.

3. Het is goed te combineren met de andere methodes.

Omdat email marketing volledig getimed kan worden kan je hiermee andere methodes versterken. Je kan bijvoorbeeld een event promoten via een mailing en er voor zorgen dat contacten direct op de website komen om zich aan te melden. Hiermee komen er gelijk ook meer bezoekers op de website en is de kans groot dat ze zich niet alleen aanmelden voor het event maar ook verder kijken.

4. 1 van de goedkopere methodes.

Je zal denken omdat het nog steeds 1 van de beste methodes is dat het ook 1 van de duurste is. Maar echter is dat niet zo, als 1 maal de juiste doelgroep en contactpersonen in het systeem zitten kan je natuurlijk email blijven herhalen. Maar alleen email versturen is natuurlijk niet voldoende je wil natuurlijk opvolging hebben op de contacten die actie hebben ondernomen. Persoonlijke verkoop past hier erg goed bij. Als je kijkt naar de totale budgetten die opgaan aan digitale marketing is dat voor email marketing vaak minder dan 10%. Terwijl vaak meer in andere methodes word gestopt en er minder ROI (return on investment) uitkomt.

5. Zeer goed om mobiele gebruikers te bereiken.

Steeds meer word gelezen op mobiele apparaten, momenteel is worden gemiddeld 40% van de email gelezen op mobiele apparaten. En net als social media worden email meerdere malen per dag bekeken (vaak wel meerdere malen per uur). Maar in verhouding met social media posts die uiteindelijke verdwijnen in de timeline, blijven emails staan tot de gebruiker actie heeft ondernomen. En is de kans groot dat het gezien word!
Email kan tegenwoordig ook helemaal responsive gemaakt worden dit houd in dat het op elk apparaat goed te lezen is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *