Hoe realiseer je meer kwalitatieve afspraken?
5 april 2016
SAVE THE DATE: DE KUIP, Rotterdam 16 JUNI 2016 13:00-20:00
14 april 2016

Hoe scoor je een familiebedrijf?

Front of the Heineken Experience - a popular tourist attraction in Amsterdam

Binnen de werving- en selectiebranche doen we graag zaken met grote bedrijven. Terecht, want dat zijn bedrijven waar veel personeelsmutaties plaatsvinden, een flexibele schil een vast onderdeel is van het personeelsbeleid en meer in budget dan in kosten wordt gedacht. Helaas is dit de vijver waarin veel detacheerders vissen en je onderscheidend vermogen als specialist te weinig wordt gewaardeerd. Ik stel voor om eens op zoek te gaan naar familiebedrijven.

Familiebedrijven in ons land ontwikkelen zich tot een ‘banenmachine’. In de afgelopen jaren hebben ze voor aanzienlijk meer werkgelegenheid gezorgd dan het landelijk gemiddelde. Nederland telt zo’n 1 miljoen familiebedrijven. Samen zorgen zij voor meer dan de helft van de werkgelegenheid en voor meer dan de helft van het bruto nationaal product.

Uit nieuw onderzoek van accountants- en advieskantoor PWC blijkt dat familiebedrijven niet alleen in termen van volume, maar ook als het gaat om economische groei, een belangrijke rol spelen. Zo hebben familiebedrijven met meer dan 100 werknemers in de periode 2010-2014 maar liefst 8% meer nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd, vergelijking met een gemiddelde daling van 0,4% voor overige ondernemingen. “Een schrijnend contrast”, aldus PWC-partner Renate de Lange. Berekend over de periode 2009-2014 was de stijging van het aantal banen bij familieondernemers nog veel groter, namelijk 19%. Landelijk bleef de groei in dat tijdvak steken bij 1,6%, aldus de onderzoekers.

Familiebedrijven zijn vaak wel kritischer bij de keuze van hun partners en hun personeel. Je kunt de familieeuro maar één keer uitgeven en de lijnen zijn vaak kort genoeg om kandidaten te zoeken die, naast vakkennis, ook sociaal binnen de familie passen. Een prima gelegenheid om te laten zien hoe goed jouw wervingsmethoden zijn. Gelukkig kent De KlantenFabriek al die familiebedrijven bij naam en toenaam. Van de meesten hebben we zelfs een profiel dat kan aansluiten bij het aanbod dat jouw organisatie heeft. Maak nu kennis met deze doelgroep via de SalesMachine Pilot.

Met dank aan PWC Consultancy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *