Business Challenge Rotterdam 16 juni 2016
21 juni 2016
Klantenfabriek in de Kuip: Special Lease
27 juni 2016

Hoe kleurgebruik aansluit bij jouw bedrijfsidentiteit [in 6 stappen naar een goede identiteit]

Color selector control to print on a white background

[fusion_text]Kleur, of het nou voor je bedrijfslogo, huisstijl of online identiteit is, blijft een lastig onderwerp. Wat de één mooi kan vinden, vindt de ander afgrijselijk en welke kleur in de ene cultuur wordt gezien als vrolijk en activerend, kan in een andere cultuur compleet het tegenovergestelde effect hebben. Kleuren wekken vaak onbewust emoties bij mensen op en zorgen voor een oordeel.

Als bedrijf is het belangrijk te worden geassocieerd met de juiste emoties om zo te voldoen aan het verwachtingspatroon van de (potentiële) klant. Dit zorgt ervoor dat de klant in de eerste paar seconde na (visuele) kennismaking al een positief beeld krijgt van het bedrijf.

Het is dus erg belangrijk dat er een kleurschema wordt gekozen dat het beste past bij jouw bedrijf en waar het voor staat.

1. Wat is jouw identiteit?

Of hoe wil jij dat je klanten jouw bedrijf zien?

Als klanten jouw bedrijf beschrijven, wat zou jij willen dat er als eerste boven komt? Ondanks dat bedrijfsidentiteit een veel uitgebreidere tak van sport is, is kleurgebruik hierin essentieel. Zie kleuren hierin als een groot onderdeel van de onbewuste vertegenwoordiging van waar jouw bedrijf voor staat.

2. Welke hoofdkleur past bij jouw Identiteit?

[/fusion_text][accordian divider_line=”yes” class=”” id=””][toggle title=”Wanneer gebruik je welke kleur?” open=”no”]Blauw

Kernwaarde: Vertrouwen, Openheid, Betrouwbaar en Kracht.

Blauw wordt al jaren gezien als één van de meest favoriete kleuren. Denk bij het kiezen van blauw wel goed aan de tint. Lichtblauw wordt vaak geassocieerd met vriendelijkheid en verfrissend waar donkerblauw meer in verband staat met sterk en betrouwbaar.

Voorbeeld:

Facebook

Rood

Kernwaarde: Kracht, Belangrijk, Passie.

Rood is een zeer stimulerende keur. De kleur staat voor liefde en passie maar daartegenover ook voor vuur, geweld en oorlog. Uit onderzoek blijkt zelfs dat rood een psychologisch effect kan hebben op mensen. De kleur zou bloeddruk verhogen en het metabolisme versnellen. Denk bij het kiezen van rood goed na over je klantengroep want wanneer deze internationaal is, heeft de kleur verschillende betekenissen. In China staat rood bijvoorbeeld voor geluk en welvaart en in Zuid-Afrika juist weer voor rouw.

Voorbeeld:

Coca Cola

Oranje

Kernwaarde: Vriendelijkheid, Energie, Opvallen, Beweging.

Oranje is een erg energieke en vooruitstrevende kleur. De sinaasappel heeft er voor gezorgd dat oranje ook staat voor gezondheid en vitaliteit. Oranje is net wat minder schreeuwend en in-your-face dan rood en heeft hierdoor een net wat vriendelijker uiterlijk.

Kleine tip: uit onderzoek is gebleken dat oranje de beste kleur is om te gebruiken voor Call-to-action buttons.

Voorbeeld:

Nickelodeon

Geel

Kernwaarde: Enthousiasme, Geluk en Hoop.

Geel is de helderste en meest energieke kleur van alle warme kleuren en wordt vaak in verband gelegd met de zon en blijdschap. Hiernaast is geel in onze cultuur een teken van oplettendheid maar staat het in Egypte bijvoorbeeld voor rouw. In Japan is het een teken van moed en in India wordt het weer in verband gebracht met kooplieden. Geel werkt, doordat hij zo opvalt, erg goed als accentkleur. Geel geeft in donkerdere tinten een gevoel van wijsheid en tijdloosheid.

Voorbeeld:

National Geographic

Groen

Kernwaarde: Natuur, Vrede, Groei, Stabiliteit en Jeugd.

Omdat groen eigenlijk net tussen warm en koud staat kan het zowel een kalmerend als energieke uitstraling geven. Groen zorgt voor een gebalanceerde en rustige sfeer. Door de jeugdige uitstraling van de kleur moet je er wel op letten dat je identiteit geen onervarenheid uit gaat stralen. Waar olijfgroene tinten een hele natuurlijke uitstraling geven, worden donkerdere tinten vaak geassocieerd met financiën en geld.

Voorbeeld:

BP

Bruin

Kernwaarde: Betrouwbaar, Eerlijk, Simpel en Stabiel

Bruin geeft vaak een authentieke veilige aardse uitstraling maar kan hierdoor ook zorgen dat je bedrijf een beetje ouderwets overkomt. Vaak wordt bruin gezien als een vieze kleur. Zorg er dus voor dat je bij het gebruik van bruin goede contrast kleuren gebruikt.

Voorbeeld:

Magnum

Paars

Kernwaarde: Mysterie, Romantiek, Wijsheid en Luxe.

Paars wordt vanaf het begin der tijden gezien als een kleur van klasse en luxe en kan zelfs een beetje decadent overkomen. Daarnaast staat paars vaak voor creativiteit en verbeelding. Terwijl de donkerdere tint een wat luxere uitstraling geeft, zorgt een zachtere paarse tint juist voor een gevoel van romantiek en lente.

Voorbeeld:

Hallmark

Zwart

Kernwaarde: Wijsheid, Kracht, Tijdloosheid en Elegantie.

Zwart is de sterkste tint van alle neutrale tinten. De tint wordt vaak gebruikt vanwege zijn elegantie maar kan ook zorgen dat de identiteit in verband komt te staan met kwaad en dood. Let er bij het gebruik van zwart op dat de kleur vooral gedragen wordt door steunkleuren want wanneer zwart alleen gebruikt wordt, kan dit een erg overheersend effect geven.

Voorbeeld:

Cartoon Network

Wit

Kernwaarde: Simpliciteit, Openheid, Rein- en Puurheid

Wit wordt in onze cultuur het meest in verband gebracht met rein- en puurheid en wordt hierdoor vaak gebruikt in de medische wereld. Een huisstijl met veel wit geeft vaak een heel schoon en helder uiterlijk als het gecombineerd wordt met een minimalistische stijl.

Let erop dat bij wit hetzelfde geldt als bij zwart; zorg ervoor dat er andere kleuren zijn die de stijl aanvullen. Zo kan je met wit zowel een zomerse als een winterse uitstraling geven, afhankelijk van de kleuren die je eraan toevoegt.

Voorbeeld:

Adidas[/toggle][/accordian][fusion_text]

3. Welke tinten van de gekozen hoofdkleur past bij jouw bedrijfsidentiteit en in welke omgeving komt deze te staan?

Wanneer er een hoofdkleur gekozen is moet er verder gekeken worden binnen het aspect van deze kleur. Welke kleurtint pas het best bij jouw bedrijf en welk effecten hebben de omgevingskleuren op deze tint? Met behulp van tools als Adobe Kulor en Color Blender kun je, naast je hoofdkleur, matchende en contrasterende kleuren vinden om zo je kleurpalet uit te breiden.

4. Pas toe.Moodboard

Wanneer het kleurpalet opgesteld is, is het tijd om deze toe te passen op de rest van de huisstijl. Denk hierbij aan het contrast tussen kleuren, verhoudingen en het gebruik van teksten, iconen, afbeeldingen, patronen en logos. Zorg ervoor dat er moodboards worden opgesteld waarin al deze elementen samen komen en speel hiermee.

5. Test en pas aan.

Kijk zowel intern als extern hoe mensen reageren op de opgestelde huisstijl. Wekt deze al de gewenste resultaten op of moet er nog het een en ander bijgeschaafd worden? Vraag welke emoties de moodboards oproepen en evalueer deze totdat het gewenste resultaat is bereikt.

6. Blijf verbeteren.

Zelfs de bedrijven met de sterkste identiteiten blijven hun huisstijl testen en aanpassen. De maatschappij waarin we leven groeit en verandert continu. Wat vandaag misschien heel erg aansprekend is kan volgende week al weer achterhaald zijn. Door continu te blijven evalueren en aan te passen blijven jij en je bedrijf altijd innoverend.

Blijf verbeteren[/fusion_text]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *